Bonfire - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Melissa en Fleur - WaarBenJij.nu Bonfire - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Melissa en Fleur - WaarBenJij.nu

Bonfire

Door: melissaenfleur

Blijf op de hoogte en volg Melissa en Fleur

28 Mei 2010 | Kenia, Nyeri

Donderdag (20-5) zijn we begonnen met het verven van de kamer samen met Zack (schilder). We hebben gaatjes in de muur opgevuld, geschuurd, het plafond geverfd en de muren met de undercoat geverfd, waar we jammer genoeg net niet mee uitkwamen, dus moesten we ’s middags terug naar de shop voor meer verf. Onder het verven weer veel meer te weten gekomen over de Afrikaanse cultuur. Korte samenvatting: vrouwen hier willen alleen mannen met veel geld, veel prostitutie, normaal als een kind wordt geslagen als hij misbehaved en iedere man wordt hier na de basisschool besneden, dan ben je pas een echte man. (Alle mannen in Nederland zijn in zijn ogen dan ook nog hele kleine jongetjes =P) Ook kwam Celine Dion een paar keer langs en Zack begon voluit mee te zingen.. Nu weten we dat heel veel hier een huge fan zijn van deze zangeres, heel apart! Gelukkig is hun muzieksmaak heel divers en komen er ook hele andere hits langs, van Rnb/hiphop tot vrolijke Swahili/kikuju songs.
Omdat Jozef, een andere vrijwilliger, die nacht zou vertrekken, zou sho sho een feestmaal klaarmaken dat rond een kampvuur in de tuin opgegeten zou worden. Daarvoor werd er een kip geslacht, dus dat hebben we ook weer meegemaakt: sho sho ging op de vleugels en ‘staart’ staan en met 1 beweging van een enorm mes lag de kop een meter verder. Het lijf (en ook de kop) hadden nog de laatste stuiptrekkingen, die voor ons gevoel echt superlang duurden (het leek echt net of het nog weg zou vliegen :P). Daarna werden we uitgenodigd door Jozef en Floor om een drankje in de Bush bar (een pub in de middle of nowhere) te drinken, samen met alle werkers aan het nieuwe weeshuis, als afscheid van Jozef. Toen we terugkwamen was het eten al klaar en kampvuur aan en konden we gelijk aanvallen. We waren een beetje huiverig voor de kip, omdat we niet zulke goede ervaringen hadden met de kip hier, maar hij was echt superlekker! Floor en Jozef hadden als verrassing een koelkast als afscheidscadeau voor sho sho en babu gekocht, en daar waren ze echt superblij mee. Er werden allerlei speeches gehouden ter afscheid van elkaar, superlief allemaal, ben benieuwd of wij aan het einde ook zo’n afscheid verdienen :P We hebben de hele avond rond het kampvuur gezeten en het was erg gezellig. Pas toen realiseerde ik me pas hoeveel geluk we hebben gehad dat we bij deze lieve familie terecht zijn gekomen! Ook nog moratina geprobeerd, ‘African wine’, een drankje dat gemaakt wordt met alcohol uit de vruchten van de sausage-tree (als dieren die vruchten eten kunnen ze dus ook dronken worden, supergrappig). Het was vrij zoet en wel lekker.
Vrijdag hebben we de kamer afgeverfd. De kleur was ook toen hij droog was niet helemaal wat we gewild hadden (te blauw), maar hij was wel iets donkerder dan we in eerste instantie dachten. We kregen wel allemaal complimenten van iedereen hier, dus we zijn blij dat ze het mooi vinden.’s Middags heeft Steven ook een Sugar king (grote dikke stengel met suiker) voor ons gesneden. Daar moet je de zoete suikersap uit zuigen, echt lekker! We hebben ’t samen met de andere werkers gegeten. Grappig om ze beter te leren kennen, het eerste wat ze kwijt wilden is dat ze jaloers zijn op ons haar, omdat zij zelf erg moeilijk haar hebben en het daarom steeds moeten afscheren. Het enige nadeel is nog dat de kikuju taal als chinees voor ons is en de werkers praten gewoon kikuju met elkaar. Dus daar moeten we nog aan werken! Om 4 uur zouden we naar Upendo gaan, en we waren precies klaar, dus perfecte timing. We hebben in Upendo gegeten, en ’s avonds een film (The Lion King) gekeken en popcorn en chips gegeten (nu wel op onze manier, dus gewoon onder de film :P). Iedereen genoot van de film en het eten, dus een geslaagde avond!

• 28 Mei 2010 - 17:17

Iem:

heb weer genoten van jullie verhalen. dit verhaal doet met denken aan mijn eigen jeugd. Ik heb als kind in Indonesia ook regelmatig gekeken hoe de buren hun kip gingen slachten en hoe zo'n kip zonder kop nog verder de tuin door rent. En de suikerstengel vond ik als kind ook heerlijk. Het is zo leuk voor jullie dat jullie echt met de Keniaanse bevolking kunnen omgaan. Dit is echt de enige manier om een andere cultuur te leren kennen. kijk uit naar jullie foto's. liefs, mamma

• 01 Juni 2010 - 21:38

Jorien:

Wat leuk toch om de echte Afrikaanse gebruiken mee te mogen beleven en te nuttigen. Moratina en Sugar kings, daar kom je als vakantieganger niet echt mee in aanraking. En ook een kip zien slachten brengt bij mij herinneringen aan mijn opa boven die het ook leuk vond om dat aan mij te laten zien, brrr, maar toch wel een ervaring. Veel plezier!!
    liefs mam