werken aan de constructie - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Melissa en Fleur - WaarBenJij.nu werken aan de constructie - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Melissa en Fleur - WaarBenJij.nu

werken aan de constructie

Door: melissaenfleur

Blijf op de hoogte en volg Melissa en Fleur

25 Juni 2010 | Kenia, Nyeri

Woensdag (16-7) was de Day of the African Child, en Jackson had ons gevraagd die dag vrij te houden. Er zouden activiteiten in Nyeri town zijn, iets van een optocht, en we moesten slingers en ballonnen meenemen. Voor de kinderen zou toestemming gevraagd worden om vrij te krijgen van school. Het is ons nog steeds niet helemaal duidelijk wat nou precies de bedoeling was geweest, maar door het slechte weer (het regende) gingen de activiteiten niet door. We besloten toen maar ingrediënten te kopen om koekjes en cakes te bakken in Upendo (de enige binnenactiviteit die we nog konden bedenken). Alleen toen we in Upendo aankwamen bleken de kinderen gewoon naar school, dus alleen de kleintjes waren er. Nog wel koekjes gebakken (nouja, vooral Angela en Veronique), en die waren gelukkig goed gelukt! ’s Avonds nog de ballonnen die we bij ons hadden uitgedeeld, en zo leuk om te zien hoe erg ze uit hun dak kunnen gaan met zoiets simpels (zelfs de huismoeders hadden het helemaal naar hun zin :P).

Donderdag (17-7) hebben we samosa’s en madazi’s gemaakt met Alice, de vrouw van Jackson. Eerst het deeg voor de madazi’s (gefrituurde deegbroodjes) gemaakt, dat moest rijzen. Daarna aan de samosa’s (de soort loempia’s die we al eens eerder gemaakt hadden, alleen toen had Steven eigenlijk al het werk gedaan, en ze waren toen superpittig geworden, een beetje te (a)) begonnen. Het was veel werk en duurde wel even, maar ze waren erg goed gelukt (niet te pittig nu). Daarna de madazi’s, waarvan het deeg alleen in stukken gesneden moest worden en daarna heel even in olie moest frituren, ging een stuk sneller dus. We hadden alleen overal veel te veel van, dus iedereen die in de buurt was kon meegenieten.
’s Avonds heeft Angela ons mee uit eten genomen, omdat ze geslaagd was voor haar Havo-eindexamen. We gingen met z’n 5en: Angela, haar zus Veronique, Alice en wij 2en, en het was erg lekker en gezellig (we kregen als snack vooraf nog kippeningewanden, maar we zijn er nog steeds niet achter welke het waren, smaakte niet eens slecht :P).

We hadden vorige week al verf gekocht om nog 2 kamers in het nieuwe weeshuis te verven, en we hadden al een beginnetje aan 1 kamer gemaakt, maar het kwam er maar steeds niet van om verder te gaan. Omdat we niet meer zo veel tijd hier hebben (6 juli vertrekken we al weer uit Nyeri) vonden we het ook zonde om nog veel tijd te besteden aan het verven, maar we willen het natuurlijk wel graag af zien! Daarom hebben we 2 schilders (Zack, de jongen waarmee we ook de eerste kamer geverfd hebben, en Steven, de broer van Jackson) gevraagd om voor ons te werken. De bouw ligt nu toch nog stil (als het goed is gaan ze aanstaande maandag weer beginnen), dus ze waren blij met wat extra inkomsten.
Ze hebben nu 4 dagen gewerkt (wij hebben natuurlijk nog wel een paar uurtjes meegeholpen), en de kamers zijn af, dus dat is wel erg fijn!
Ook hebben we een wip laten maken, voor het speeltuintje achter het weeshuis. Er staat nu dus een glijbaan, de ronddraaiende schommel die we geverfd hebben, en een wip (hij was binnen 1,5 dag in elkaar gelast, nu moeten we hem alleen nog verven). Rond het weeshuis waar de kinderen nu zitten kunnen ze niet buiten spelen, dus dat wordt echt een grote verbetering als ze naar het nieuwe gebouw komen!

• 25 Juni 2010 - 09:28

Jorien:

Wat fijn dat de ballonnen zo in trek zijn, pappa had er genoeg gekocht.....hij heeft nu viltstiften gekocht....
    liefs mam