Bonfire met de kids - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Melissa en Fleur - WaarBenJij.nu Bonfire met de kids - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Melissa en Fleur - WaarBenJij.nu

Bonfire met de kids

Door: melissaenfleur

Blijf op de hoogte en volg Melissa en Fleur

25 Juni 2010 | Kenia, Nyeri

Donderdag (10-6) hebben we weer pannenkoeken in Upendo gebakken. We dachten weer enorm veel beslag te hebben, maar uiteindelijk kwamen er toch minder pannenkoeken uit dan we gehoopt hadden. Maar iedereen heeft weer lopen smullen, en had uiteindelijk wel genoeg. ’s Avonds nog een film gekeken en Fanta uitgedeeld (wat ons echt opvalt is dat de kinderen hier echt heel weinig drinken, dus ze zijn altijd blij als ze juice of een soda krijgen).Nadat we de kinderen naar bed gebracht hadden hebben nog even wat met de huismoeders gedronken. Was er g gezellig, en om 1 uur gingen we naar bed (we sliepen met Angela in de woonkamer op wat matrassen die we meegenomen hadden, en wij moesten met z’n 2en een deken delen, was best frisjes, haha). De volgende morgen moesten we al weer om 6 uur op, omdat we met de kinderen mee naar school wilden lopen. We gingen door ons een beetje te laat weg, en de kleintjes moesten echt rennen om iedereen bij te houden. De kinderen moeten om 7 uur op school zijn, maar de lessen beginnen pas om 8 uur. Er is ook echt nog geen enkele leraar om 7 uur, en de kinderen spelen gewoon nog een uur buiten. Er schijnen wel klassenoudsten te zijn die bijhouden wie er te laat is, maar dat lijkt me niet echt betrouwbaar. Het was echt een gekkenhuis, en wij waren als 3 blanke meisjes natuurlijk weer een leuke attractie. Om kwart voor 8 druppelden er wat leraren binnen, en om 8 uur begon de schooldag met een toespraak van het schoolhoofd, de vlag werd gehesen en er werd een gebed opgezegd. Wij hebben een aantal lessen bij verschillende klassen gevolgd (English, Mathematics, Science en Social Studies). Het was wel heel leuk om een keer een schooldag mee te maken, het verschilt eigenlijk niet zo veel van een les in Nederland. Alleen is er veel meer interactie (waardoor alles wel langzamer gaat) en de kinderen letten beter op (het is een stuk rustiger in de klas).

Zaterdag (12-6) hebben we met de oudere kids gekookt en een kampvuur gemaakt in de achtertuin van cucu en babu. We hadden een aantal recepten aan Alice gevraagd (chapati’s, rijst, gehakt met sperzieboontjes en ui, en aardappelen met cabbage, wortel en ui), en hebben ongeveer de hele markt en supermarkt leeggekocht. ’s Middags heeft iedereen, zowel de kinderen van Upendo als de familie hier, meegeholpen met koken. We hadden een beetje te veel eten, maar gelukkig was er voor iedereen wel iets wat hij lekker vond en we hebben gezellig met iedereen rond het kampvuur alles opgegeten. Nog fruit toe, en wat later op de avond mais geroosterd in het vuur. Verder ging de muziek van de upendo car op de hoogste volume en iedereen (incl. wij) gingen dansen bij het kampvuur! Geweldig hoeveel ze hier van dansen houden en hun muzieksmaak is echt goed. Alle kinderen hebben ontzettend genoten, en wijzelf ook!

Zondag viel onze planning weer een beetje in het water door het weer (we al een tijdje een spelletjescircuit in de tuin van cucu en babu doen met de kinderen, maar het weer werkt steeds niet mee). We zijn toen met Jackson jr. een vrouw wezen bezoeken die hem een tijdje opgevangen heeft, voor hij in Upendo kwam. Hij was al een lange tijd niet bij haar geweest (2 jaar geleden voor het laatst gezien), en de vrouw en andere mensen uit de buurt waren super blij om Jackson jr. te zien.
Het is erg lastig iets leuks te doen met de kinderen als het slecht weer is, er zijn hier gewoon geen binnenactiviteiten (geen binnenzwembad, geen binnenspeeltuin, geen bowling of iets dergelijks). Dus ’s middags hebben we maar weer een film gekeken, en cake gegeten en limonade gedronken in Upendo (gelukkig blijft iedereen dat ook leuk vinden). Ook de broer van Purity ontmoet en het grappige is dat hij zoveel dingen gemeen heeft met z’n zus. Hij wil net als purity lawyer worden en is vindt wiskunde en science de leukste vakken.

Maandag zijn we nog met Jackson jr., Joseph, Kevin big en Naftaly uit eten geweest bij Banana Leaf. Alle kinderen weer kip met patat (alleen Kevin eet geen vlees, dus die had een gebakken ei), en ze hebben weer lopen smullen. Naftaly wilde z’n kip eerst niet opeten omdat hij beloofd had het mee naar Upendo te nemen voor Purity big, zo schattig! Het blijft leuk om met een klein groepje iets te doen (je merkt ook dat ze dat zelf het leukst vinden). Weer meer over iedereen te weten gekomen, wat ze willen worden, leuk vinden, het was iig erg gezellig!

• 25 Juni 2010 - 09:31

Jorien:

Heerlijk met een kopje koffie jullie verhalen aan het lezen ( tussen patienten door, het is mooi weer dus geen zieken..) Ben erg benieuwd naar de recepten van chapati's en later lees ik ook loempiaatjes. Kun je die ook in Nederland maken, bv Keniaans dieetje thuis?
    liefs mam