Koekiemonster - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Melissa en Fleur - WaarBenJij.nu Koekiemonster - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Melissa en Fleur - WaarBenJij.nu

Koekiemonster

Door: melissaenfleur

Blijf op de hoogte en volg Melissa en Fleur

12 Mei 2010 | Kenia, Nyeri

Afgelopen maandag hebben we ook weer iets echt Keniaans meegemaakt: zonder brandstof komen te zitten in the middle of nowhere! Ze gooien hier nooit de tank vol, maar kopen alleen de hoeveelheid benzine die ze nodig denken te hebben. Jackson had nu dus blijkbaar een verkeerde inschatting gemaakt, dus moest er iemand gebeld worden die een jerrycan benzine zou komen brengen. In de tijd dat we moesten wachten hebben we weer wat meer over de achtergrond van een aantal kinderen van Upendo gehoord, echt vreselijk wat sommigen meegemaakt hebben! Jaren alleen op straat leven, je opa voor je neus gedood zien worden… En aan de kinderen zelf valt niks te zien, iedereen is zo vrolijk! Maar als ze een keer wel moeilijke momenten hebben, is het wel fijn om te weten wat ze meegemaakt hebben.
Nu de scholen weer begonnen zijn, gaan we meestal van half 4 tot het avondeten naar Upendo (de allerkleinsten, op 4 na, gaan ’s ochtends naar de kleuterschool, en slapen van half 2 tot half 4, dan komen ook jongste kinderen van de basisschool meestal thuis, en pas om 5 uur, of later, komen de oudsten thuis). Altijd superleuk om weer met iedereen te spelen, en soms met wat huiswerk te helpen!
Vandaag (woensdag 12-5) zijn we eerst naar New Life, het babyweeshuis waar we in de eerste week ook al een keer geweest waren, gegaan. We zijn er niet zo lang geweest, omdat we allebei merken dat we het toch een stuk leuker vinden als de kinderen terug kunnen praten, haha.
Verder hebben we nog wat spullen (vooral kleren) bij Joseph, het broertje van Naomi, gebracht. We wilden eigenlijk samen met Naomi gaan, en maandag en dinsdag hebben we de hele tijd met 2 volle tassen gezeuld, zodat we als Naomi terugkwam van school we konden gaan, maar ze was elke keer te laat thuis. Daarom hebben we besloten het maar alvast te brengen (er zat namelijk ook een vulpen en potloden bij die hij echt nodig had). Hij zag er een stuk beter uit dan zaterdag vond ik, en was volgens mij wel blij met alles wat we gaven (maar hij is zo verlegen, en helemaal niet gewend aan bezoek en mensen die iets aardigs voor hem doen, dus wist hij het volgens mij niet zo goed te uiten).
De familie waarbij we logeren is trouwens al de hele middag aan het genieten van een feestmaal: een geit die ze vanmorgen geslacht hebben (ik had het op zich wel willen zien, maar we waren te laat uit bed, de andere 2 vrijwilligers zijn wel wezen kijken, en het was toch wel een aparte ervaring). Alles (van het vlees tot de ingewanden tot het hoofd) wordt in een enorme pan gekookt, en met alleen wat zout opgegeten (zij eten het gewoon van het bot af, maar voor ons hadden ze gelukkig wat kleine stukjes gesneden). Het stonk minder en het smaakte eigenlijk beter dan ik had verwacht, toch hadden we na een paar kleine stukjes meer dan genoeg, wat iedereen heel raar vond. Jammer alleen dat ze sommige delen van de geit op wat onverwachte plaatsen bewaren. Toen Melissa de keuken in liep lag naast het aanrecht het hoofd van de geit, heel fijn!
Er is deze week trouwens nog iets heel verrassends gebeurd. We houden nogal van koekjes en snoepjes inslaan, die we op ons nachtkastje bewaren. Zondag hadden we nog een nieuw pak koekjes gehaald, maar ’s avonds zag Fleur dat het pak open was gemaakt en er 1 pakje was uitgehaald. Ze dacht gewoon, dat is vast Melissa die trek had! Maar de volgende dag zag Melissa pas het open pak en er was maar 1 pak koekjes over. Toen zijn we erachter gekomen dat we allebei het hele pak nooit hebben aangeraakt, en toen we beter keken zagen we dat ook de crackers, zuurtjes en ‘glucose-biscuits’ weg waren! We snapten er echt niks van, en hebben gevraagd of iemand iets had gezien. Dat was niet het geval, en sho sho en babu vonden het heel erg, omdat er nog nooit iets van een van de vrijwilligers gestolen was. We zijn er nu wel achter wie de misdadiger is: Eliza, een meisje dat hier een tijdje wordt opgevangen door sho sho, omdat ze geen geld heeft om naar school te gaan en haar familie niet goed voor haar kan zorgen. Er ligt zoveel waardevols in onze kamer, dat we blij zijn dat het alleen de snacks zijn, alleen beetje jammer dat ze het niet gewoon vraagt als ze trek heeft, haha. Gelukkig weten we nu zeker dat ze nooit meer een stap in onze kamer zal durven zetten, en hebben we mooi weer een nieuwe voorraad ingeslagen.
Dat was het weer voor nu! Tot de volgende keer!!
Liefs,
Fleur en Mel
PS. Er staan weer een paar nieuwe foto’s op de site, schrik niet teveel van de geit (A)

• 12 Mei 2010 - 20:13

Jorien:

Oeps, dat is wel schrikken ja, zo'n geitenkop...Grappig he, dat het voor hun een delicatesse is en ze niet begrijpen dat jullie het niet zo lekker vinden. Fijn dat Joseph zo blij was met zijn spulletjes, je zou meer tijd moeten kunnen besteden aan hem om hem wat minder schuw te maken, tja.
    Wat sneu dat Eliza de verleiding niet kon weerstaan om in jullie kamer te snuffelen en snoep/koekjes te stelen. Idd vervelend gevoel dat er iemand in je kamer is geweest!! Hopelijk doet school haar goed....
    Weer schattige foto's, echte snoepjes zitten erbij. Liefs mam

• 13 Mei 2010 - 18:06

Judith:

Superleuke foto's weer: ook leuk dat jullie de namen van de kindjes erbij zetten.. kunnen wij hier een beetje matchen met jullie verhaal, haha;)
    En die geitenkop: woooowww:O Best wel even bizar haha..
    Nou tot snel weer:D
    Lieefss

• 13 Mei 2010 - 20:31

Wikke:

Haha, ik zie melissa's reactie al voor me als ze geit moet eten of de kop daarvan ziet liggen.. hilarisch. Maar het klinkt alsof jullie het heel er leuk hebben! Mis je wel hoor Mel! kus

• 13 Mei 2010 - 21:35

Ineke, Wim & Daryn:

Hi girlz,
    Wat een bizarre dingen maken julli mee, maar dat lijkt me toch ook wel een beetje de bedoeling. Nog leuker is dat je het samen meemaakt. Hier een koude Hemelvaart gehad. Ca 9 graden en veeeeel te koud voor mei. Ben al weer vergeten dat we vorige week met 25 graden op het strand in Andalusie zaten. Rich en Iem komen vandaa terug. Die hebben het wel wat slimmer bekeken om 2 weken te boeken. Maar ja Daryn heeft maar 1 week vakantie.
    Groetjes van ons 3tjs

• 14 Mei 2010 - 12:03

Remke:

Wat een verhalen weer! Echt prachtig om te lezen, vooral van die geit en dat koekiemonster!
    Veel plezier de komende weken! Xx

• 14 Mei 2010 - 16:38

Marvin:

hahaha geitenhoofd jij ging zeker gillend wegrennen

• 14 Mei 2010 - 16:48

Rosanne B.:

Hi Fleur & Melissa!
    Ik heb met veel plezier jullie verhalen gelezen en foto's bekeken! Echt super!! Ik herken aardig wat dingen van mijn reis naar Kenia. Echt leuk :)
    Jullie maken wel weer veel mee, echt interessant.
    Super veel plezier daar nog en ik volg jullie verhalen!
    xx Roos

• 15 Mei 2010 - 12:41

Opa Maart:

jullie verslagen gelezeneen goede indruk gekregen waar ju8llie mee bezig zijn we kijken uit naar het volgende groetjes en succes met jullie werk
    opa en oma

• 15 Mei 2010 - 20:52

Martin & Petra:

Lieve Flower & Eliza, Fleur & Melissa,
    Wauw, wat maken jullie bijzondere dingen mee en Fleur ... dit voelt goed. Dit is volgens ons wat je voor ogen had om te doen in dat jaar tussen school en studie en uit jullie verhaal komt ook naar voren, dat dit bij jou, bij jullie past. Wat een geweldige ervaring is dit, echt 'once in a lifetime'; dit vergeet je nooit meer en uit alles wat jullie meemaken (van spin tot geitenkop tot klein knulletje en omaatje) neem je mee de rest van je leven. Geweldig!!!
    Wat wij natuurlijk nog geweldiger vinden is dat we een heel klein stuk van jullie ervaringen mogen delen en een kijkje mogen komen nemen in jullie woon- en werkplek. Wat ons betreft mogen de geitenkoppen en spinnen wat op afstand blijven (al zijn het jullie 'pets', wij willen deze lieve beestjes liever een pets verkopen), maar we hebben er bewondering voor, dat jullie een paar maanden investeren in het leven van anderen en zijn benieuwd naar hoe het er bij jullie aan toe gaat. Ook fijn natuurlijk, dat we in de periode daarna van jullie talenknobbels kunnen profiteren; wij zijn nooit verder gekomen dan 'jambo jambo' en 'karibu'. Geweldige foto's staan er op jullie site en wij zijn het meest verliefd op de foto van jullie beiden met zo'n klein donker kindje. Schattig!!
    We blijven graag meelezen met jullie belevenissen en daardoor komt onze ontmoeting ook steeds dichterbij. Als voorpret daarop komen Jorien, Adriaan en hopelijk ook Milou bij ons asperges eten (Jorien verzorgt het toetje)over twee weken en we zullen het zeker over jullie tweetjes hebben. Geniet van alles wat jullie meemaken en alvast een hele dikke knuffel van
    Martin & Petra

• 16 Mei 2010 - 14:46

Oma Tien:

Hi Elisa & Flower,
    Heb genoten van jullie verhalen. Voor jullie is 't 'n ervaring voor 't leven. Fijn dat jullie dit ook mogen meemaken. Wij zijn dinsdag terug en waren wel blij dat 't hier geen 34graden is. De kou is toch makkelijker; je kan dan dikke kleren aan.
    Pa, ma en Marvin zijn nu naar oma hiang. Fijn dat ik jullie via de computer kan volgen. Tot 'n volgende keer.

• 20 Mei 2010 - 09:31

Jorien:

Heerlijk om je gisteren even te horen en te zien!!Fijn te horen dat het goed is dat Eliza naar school gaat, voor Eliza zelf natuurlijk maar ook voor sho sho. Veel plezier met verven, kun je alvast oefenen voor je kamer.
    Liefs mam

• 28 Mei 2010 - 07:08

Louis En Marleen:

geweldig wat jullie daar allemaal meemaken,en wat een ervaring voor jullie .erg leuk om te kunnen volgen wat jullie bezig houd.en we zijn blij dat we nu ook weten waarom in vlietzicht de koekjes zo snel op zijn als fleur aan het werk is haha.het gaat jullie goed en fleur tot ziens.