Family - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Melissa en Fleur - WaarBenJij.nu Family - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Melissa en Fleur - WaarBenJij.nu

Family

Door: melissaenfleur

Blijf op de hoogte en volg Melissa en Fleur

12 Mei 2010 | Kenia, Nyeri

Deze week hebben we ook genoten van een kip van de tuin. Nee, het was echt de hardste, taaiste en bijna rubberachtige kip ooit. En dit zeggen we echt niet om de kip te beledigen en we zijn ook echt geen moeilijke eters, maar dit was echt wel de grens. Maar we kwamen er na een paar minuten achter dat we waarschijnlijk allebei het verkeerde deel hadden uitgekozen. Tip: kies hier nooit de vleugel! Ik heb echt nooit geweten dat een kip zo kon smaken, je moest echt keihard en heel lang bijten om een stuk hard vel eraf te halen. Jammer genoeg zat er onder het vel ook bijna geen stukje vlees wat te eten was. Wel zagen we dat mama Kurugi (vrouw van Jackson) een stuk wit vlees in haar handen had. Hoe was ze daar nou weer aan gekomen? Ze vertelde wel dat de ze de kip express hadden geslacht, omdat hij al erg oud was (een kip kan max. 5 worden, maar deze was meer dan 3 jaar, wat ook al erg oud was). Hij was in 2007 geboren en Fleur dacht eerst dat hij vanaf 2007 in de vriezer zat, zo smaakte hij iig wel! Waar we ook achter zijn gekomen is dat de vrouw hier als ‘property’ wordt gezien. Jackson en zijn gezin zijn eigenlijk al zo modern en westernized, maar toch geven Jackson en z’n vrouw toe dat het zo is. De vrouw wordt hier gekocht met koeien, geiten, kippen etc. Dit moet de man betalen aan de ouders van de vrouw. Jackson vertelt dat hij pas de helft ervan heeft betaald, de rest komt later! Ook is er nog een steeds een heel groot verschil tussen de man en vrouw. De man kan doen waar hij zin in heeft, naar de pub, weg met vrienden, tv kijken als de vrouw staat te koken etc. En de vrouw moet alle huishoudelijke taken doen, mag geen uitstapjes maken met vrienden en helemaal niet ’s avonds naar een pub, tenzij ze wordt meegevraagd door de man.
Zaterdag zijn we met Beatrice, Philip en Naomi naar hun broertje (Joseph) geweest in St Mary’s (een ander weeshuis in Nyeri). Een van de huismoeders, Florence, ging ook mee en we moesten eerst een tijdje wachten, omdat hij nog bezig was met gymles. Toen hij eraan kwam, merkte je meteen dat hij het er erg moeilijk mee had. Hij kon z’n zusjes en broertje in het begin niet eens aankijken. Je zag ook dat hij op het punt stond om te huilen en later kwamen we er een beetje achter wat er allemaal aan de hand was. Om de broers en zusjes wat meer op hun gemak te stellen besloten we om ze even alleen te laten, zodat ze met elkaar konden praten. Naomi vertelde dat het grootste probleem was dat hij al heel lang geen bezoek heeft gehad. Hij is pas 11 jaar, maar in mijn ogen leek hij echt een stuk ouder. Toen z’n schooljaar begon was er helemaal niemand die schoolspullen voor hem heeft gekocht (schooljaar begint hier vanaf januari). Geen schoenen, rugzak, zelfs geen pen!! We hebben samen met hem een lijst gemaakt met wat hij allemaal nodig had: liniaal, mathematical set, schoenen, schoensmeer, sokken, tandpasta, tandenborstel, pen, inkt en kleren. Vreselijk dat er zo’n lange tijd niemand is geweest die dit voor hem kon kopen. Dus meteen op weg naar de winkel om alle spulletjes te halen. Ik moest wel een paar traantjes weg pinken, maar gelukkig was ik niet de enige. Toen we weer bij St Mary aankwamen, zat hij met een paar vriendjes achter het hek te wachten. Echt heel mooi om te zien. Schoenen zaten goed en Naomi heeft hem even naar z’n kamer gebracht. Deze week willen we zeker nog een keer langsgaan om wat kleren te brengen en ik hoop dat de band tussen z’n broertjes en zusjes alleen maar zal versterken.
Daarna gingen we met alle kids van Upendo naar de tuin van babu en sho sho, waar ze weer heerlijk hebben gespeeld! Deze keer waren de Gadamia (nootjes die je hier overal kan vinden) heel erg belangrijk. Het was een soort wedstrijd wie de meeste nootjes kon vinden, openmaken (met een steen!) en opeten. De zakken van de meesten werden dan ook steeds boller en het was een drama wanneer iemand maar 1 of 2 stuks kon vinden. Dus, meehelpen met zoeken maar! Daarna ging ik mee met Purity, Janet en Naomi naar een ander gedeelte van de tuin, want zij mochten van Jackson cabbage plukken. Heel fijn dat er een mega grote sprinkhaan (hij leek op de sprinkhaan in de film Antz) op m’n voet sprong, dus meehelpen met plukken zat er deze keer niet bij.
Ook hebben we samen met de kids een rondleiding door het nieuwe weeshuis gekregen van Jackson. Het ziet er echt heel erg mooi uit, en we hopen dat we het nog zien als het af is!
’s Avonds waren we door die Nederlandse familie van de Riamukurwe-school uitgenodigd om met hen in hun hotel te eten. Ook Floor en Jozef (2 andere vrijwilligers die in Gatitu verblijven, maar die de afgelopen 2 weken op vakantie geweest waren) waren erbij. We hebben gezellig en lekker gegeten, Fleur vis en Melissa kip (een stuk beter dan bij Jackson gelukkig, haha), en patat er bij. Na het eten zijn we naar het Banana Leaf Hotel gegaan (een beetje de place to be wat uitgaan hier betreft), waar die familie ook alle Keniaanse werkers die meegeholpen hadden aan de school uitgenodigd had, en daar hebben we nog wat gedronken.
Zondag (9-5) zijn we met Lucia (en Kevin, degene die Lucia had uitgekozen om mee te gaan) weer naar haar oma geweest in de slums. Het leek gelukkig nog steeds goed met haar te gaan (ze liep volgens mij nog wel een beetje mank, maar had iig geen pijn). Lucia heeft met haar broer, neefje, nichtje (wat een superschattige baby was dat!) en andere kinderen uit de buurt gespeeld, en het volgens mij wel naar haar zin gehad!

  • 12 Mei 2010 - 20:06

    Jorien:

    Weer zo'n aandoenlijk verhaal over Joseph. Wat hebben wij het toch goed hier, jammer dat een mens zoveel als vanzelfsprekend ervaart. Nog geen pen om naar school te gaan..
    Fijn dat het nog goed gaat met oma, mank lopen kan nog verbeteren in de loop van de tijd misschien. Ik geniet echt van jullie verhalen. liefs mam

  • 13 Mei 2010 - 17:58

    Judith:

    Echt heel tof om jullie verhalen te lezen, jullie maken ook zoveel mee! Vind het leuk dat jullie zo uitgebreid verslag doen en ik kijk alweer uit naar jullie volgende verhaaltje! Ik ga nu weer even fotootjes kijken;)
    Geniet ervan meiden, ik denk aan jullie!
    Liefs, Judith

  • 14 Mei 2010 - 12:50

    Iem:

    Hi Melissa,als ik het allemaal zo lees , zal je de beesten die je hier eng vindt, niets meer vinden als je terug bent in Nederland. Dan kan ik jou wel vragen om de spinnen uit ons huis in de tuin te gooien.
    wat sneu voor Joseph dat hij als enige van de familie in een ander tehuis moet. Het lijkt me toch niet zo moeilijk om ze bij elkaar te houden of zie ik het te simpel. Ik heb weer genoten van jullie verhalen. Nu kunnen we weer rustig achter onze comp zitten en hoeven niet naar een internetshop te zoeken.
    Veel liefs van mamma.

  • 25 Mei 2010 - 20:13

    Willem:

    Hoi meiden, meestal ben ik niet zo'n schrijver maar ik zat jullie verhaaltje te lezen en nu wil ik toch even wat zeggen. Ik vind het echt fantastisch wat jullie doen, ik ben maar eerlijk, ik zou nog niet eens op vakantie gaan naar dat soort landen wat echter niet wil zeggen dat ik hulp niet zou steunen. Integendeel , ik vind dat we zeker in deze tijd van crisis wij als rijk land deze mensen moeten blijven steunen. Nogmaals prachtig van jullie om uit je luxe leventje weg te gaan om daar die kinderen te helpen
    Groetjes Willen, Keith en René

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nyeri

Kenia

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2010

Zon, zee, strand

25 Juni 2010

Mombasa

25 Juni 2010

werken aan de constructie

25 Juni 2010

Bonfire met de kids

25 Juni 2010

Nairobi prison
Melissa en Fleur

Actief sinds 08 April 2010
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 29271

Voorgaande reizen:

23 April 2010 - 18 Juli 2010

Kenia

Landen bezocht: